29/07 Nợ công - "Trò chơi cân não" của các lãnh đạo Mỹ


29/07/2011 | 16:02:00

Tổng thống Mỹ Barack Obama trong cuộc họp với các lãnh đạo Nghị viện về thâm hụt ngân sách ngày 14/7. (Nguồn: AFP/TTXVN)
Những ngày cuối tháng 7 này, không chỉ riêng nước Mỹ mà gần như cả thế giới đang "nín thở" chờ quyết định của các nhà lãnh đạo chóp bu ở Washington về vấn đề nợ công và chi tiêu của chính phủ Mỹ.

"Cuộc thi gan" giữa Lừa - loài vật biểu tượng của đảng Dân chủ và Voi - biểu trưng cho đảng Cộng hòa, xung quanh vấn đề nợ còn căng thẳng và kịch tính hơn nhiều, nếu không nói là sẽ đi vào lịch sử chính trị nước Mỹ.

Sau chuỗi thất bại liên tiếp trong các cuộc thương lượng kéo dài nhiều tuần qua, các nhà lãnh đạo thuộc cả hai chính đảng lớn tại Quốc hội Mỹ tiếp tục thảo luận hai kế hoạch đối lập nhau để tìm tiếng nói chung nhằm ngăn chặn nước Mỹ lần đầu tiên vỡ nợ trong bối cảnh thời hạn chót 2/8 đã gần kề.

Tính đến ngày 16/5 vừa qua, tổng nợ công của Mỹ đã chạm mức tối đa 14.294 tỷ USD, tương đương gần 100% tổng sản phẩm quốc nội (GDP). Bộ Tài chính Mỹ đã phải thực hiện các biện pháp đặc biệt để giúp chính quyền Obama cầm cự đến ngày 2/8 tới.

Sau thời hạn đó, nếu Hạ viện, do đảng Cộng hòa chiếm ưu thế, không ủng hộ phá ngưỡng trần nợ, Bộ Tài chính không thể phát hành thêm trái phiếu và khi đó Chính phủ Mỹ sẽ không có khả năng thực hiện một số nghĩa vụ tài chính và lâm vào cảnh vỡ nợ.

Trong bài phát biểu tối 25/7 trên truyền hình quốc gia, Tổng thống Barack Obama đã gia tăng áp lực buộc Quốc hội có một giải pháp về nợ công và thâm hụt ngân sách. Cường quốc kinh tế số một thế giới hiện cần 700 tỷ USD để thanh toán các khoản chi tiêu từ nay đến cuối năm. Tài khóa hiện nay (từ 1/10/2010 đến 31/9/2011) vẫn chưa kết thúc, nhưng thâm hụt ngân sách đã lên tới 1.500 tỷ USD, tương đương 9,8% GDP.


Lịch sử cho thấy dưới thời Tổng thống Ronald Reagan thuộc đảng Cộng hòa, Mỹ đã tăng mức trần nợ công tổng cộng… 17 lần. Từ đó đến nay, qua mấy đời tổng thống, chủ đề nợ công nóng lên không ít lần và trong phần lớn trường hợp luôn được tháo gỡ bằng cách nâng trần nợ mà không gặp phải sự tranh cãi nào giữa hai đảng. Nhưng lần này sự việc có vẻ khác đi.

Các nhà lập pháp hàng đầu thuộc cả hai đảng Dân chủ và Cộng hòa đang nhất quyết đánh bại vào phút chót đề xuất của đối thủ về cắt giảm chi tiêu liên bang và nâng trần giới hạn vay nợ của chính phủ.

Thượng nghị sỹ Harry Reid, lãnh đạo phe Dân chủ chiếm đa số tại Thượng viện, đã đề nghị kế hoạch cắt giảm 2.700 tỷ USD chi tiêu trong vòng 10 năm mà không cắt xén các chương trình phúc lợi xã hội dành cho người nghèo và người cao tuổi, nâng mức trần nợ thêm 2.700 tỷ USD (gồm cả khoản vay của chính phủ sau cuộc tổng tuyển cử tháng 11/2012), nhưng không tăng thuế.

Kế hoạch này thực tế đã bác bỏ kế hoạch của Chủ tịch Hạ viện John Boehner, trong đó đề xuất giảm 1.200 tỷ USD chi tiêu của các cơ quan chính phủ trong vòng 10 năm, nâng mức trần nợ thêm 1.000 tỷ USD từ nay tới cuối năm và có thể nâng thêm lần nữa vào năm tới kèm theo các điều kiện.

Một điểm chung trong hai bản kế hoạch trên là không đề cập việc tăng thuế để tránh đụng phải thái độ cứng rắn của những người Cộng hòa bảo thủ và hy vọng khả năng được chấp thuận sẽ lớn hơn. Trên thực tế, cắt giảm chi tiêu và tăng thuế (để giải quyết thâm hụt ngân sách) là những biện pháp cần thiết, nhưng trong bối cảnh Mỹ sắp bước vào cuộc tổng tuyển cử 2012, cả hai biện pháp đó đều khó có thể được cử tri chấp thuận.

Trong bài phát biểu tối 25/7, mà Nhật báo Phố Wall miêu tả giống lời kêu gọi của một nhà gây quỹ thuộc Ủy ban toàn quốc của đảng Dân chủ hơn là của người đứng đầu chính phủ, Tổng thống Obama đã thẳng thắn thừa nhận ông không có khả năng đạt được thỏa thuận về nâng trần nợ đến năm 2013 (tức sau năm bầu cử), trong khi giảm thâm hụt ngân sách khoảng 4.000 tỷ USD bằng cách vừa cắt giảm ngân sách liên bang vừa tăng thuế đối với tầng lớp giàu nhất ở Mỹ.


Tuyên bố này, theo giới bình luận, gián tiếp cho thấy rõ các cuộc thương lượng hiện nay không dính dáng gì đến trần nợ công hay thâm hụt ngân sách. Các chính trị gia Mỹ không bận tâm mấy đến ngày 2/8 mà thực chất họ đang nỗ lực hết sức cho ngày… 6/11/2012 - ngày bầu cử tổng thống và quốc hội Mỹ.

Trước thềm tổng tuyển cử, bất kỳ vấn đề kinh tế nào cũng sẽ là trọng tâm của cuộc cạnh tranh chính trị tại Washington. Vì thế, cuộc chiến về nâng trần nợ và giảm chi tiêu đã được dùng làm vũ khí để hạ gục đối thủ.

Tuy nhiên, khi "giờ G" sắp điểm, phần đông dư luận dự đoán các chính trị gia Mỹ sẽ không để đất nước rơi vào cảnh mất khả năng thanh toán nợ, vì một nước lớn như Mỹ bị phá sản là điều không thể tưởng tượng nổi. Nhiều khả năng một thỏa thuận dung hòa giữa các bên sẽ được đưa ra vào phút chót.

Ai cũng hiểu trong bối cảnh kinh tế toàn cầu hiện nay, nước Mỹ vỡ nợ sẽ gây chấn động thị trường và đẩy thế giới vào làn sóng khủng hoảng thứ hai.

Đã đến lúc "trò đu dây nợ công" hay "trò chơi cân não" giữa chính quyền của Tổng thống thuộc đảng Dân chủ và Hạ viện do đảng Cộng hòa chiếm ưu thế phải ngừng lại để tránh xảy ra “kịch bản đen tối nhất”./.
Nguyệt Ánh (TTXVN/Vietnam+)

29/07 Conservatives fighting the last war


Conservatives are fighting the last war, and it’s a war that they arguably won.
They fear that American society, built on free market principles and individual rights and liberties, is imperiled by big-spending neo-socialists and a ravenous federal government that knows no limits. Um, maybe in 1935? Or in 1968?
Didja know it was Jimmy Carter who, alienating liberal Democrats, fought and won the battle to deregulate American industry?
Am I the only one who remembers the Clinton-Gore “reinventing government” period? Wasn’t it Bubba who said, “The era of Big Government is over”?
But no, we’re told by some of our smartest and most astute pundits that we’re in an epic struggle for the soul of the nation. Charles Krauthammer, for example, argues today that the debt-ceiling debate is but part of a protracted death-match between irreconcilable visions of American political life. He writes:
“We’re in the midst of a great four-year national debate on the size and reach of government, the future of the welfare state, indeed, the nature of the social contract between citizen and state. The distinctive visions of the two parties — social-democratic vs. limited-government — have underlain every debate on every issue since Barack Obama’s inauguration: the stimulus, the auto bailouts, health-care reform, financial regulation, deficit spending. Everything. The debt ceiling is but the latest focus of this fundamental divide.”
Dramatic stuff, but it’s only true if you’re at a Tea Party or taking lunch at the faculty club.
Decimated though “the center” may be, the radicals on either side will not prevail. Americans will not elect a Tea Party president, nor a Tea Party Congress. This is because the epic debate over the type of nation we will have has largely been decided. It was decided over the past four decades.
We live today in the kind of country we will be living in a decade from now and two decades from now and in all likelihood five decades from now.
At the risk of wildly oversimplifying — it’s just a blog, right? — I’d describe this as a country with a mixed economy, one in which the free market is not entirely unconstrained by regulation but is fully capable of nurturing entrepreneurial talent and bringing profits to shareholders. It’s a country in which the federal government spends roughly a fifth of the nation’s GDP (yes, more than that lately, but it’ll come down under every conceivable fiscal plan), provides national security, a social safety net for the poor and generous programs for retirees.
That’s our system. There is plenty to debate and fuss about within that framework. Like, how closely should Wall Street be regulated? What should the retirement age be and how can we provide for the needy without bankrupting ourselves? How should health-care coverage be extended to people who don’t have it and maybe don’t want it? These debates will keep us busy.
But the idea that we’re in an epic struggle is a fantasy. It is an idea nurtured by self-interested radio pundits and TV shouters.
This is still, amazingly, a country that has to be governed in the middle. It is because of this simple fact that Obamacare is not, and could never be, a left-wing construct. It’s not the single-payer plan that Bernie Sanders and most liberals would prefer. It’s a plan initially embraced by Republicans for its free-market elements. It was passed only after Obama got some buy-in from most of the affected industries. Wasn’t there something of a trial run under Mitt Romney in Massachusetts? Yet we are to believe it is deeply Bolshevik.
Conflict is a commodity in today’s media environment, and long gone are the days when paternal figures like Walter Cronkite served up the news in a manner apparently designed to reassure rather than inflame the audience.
Boehner complained that Obama moved the goal posts in his negotiations on the debt, but it is the Republicans who are marching these days with goal posts in hand. They want to shrink the size of government dramatically. Grover Norquist a few years ago told me he would like to see federal spending cut in half to just 10 percent of GDP, and then cut in half again.
It’s true that government is in the midst of a fiscal crisis — and, just FYI, I’ve been a deficit hawk since roughly the Harding administration. Our leaders have promiscuously overspent and undertaxed. They have used debt as lubricant until now, and perhaps this debt ceiling crisis is as good a time as any to face the fact that the trendlines aren’t sustainable.
But this is really about entitlement spending and specifically about how to treat the elderly. That’s where the growth in spending is. “Government” as traditionally construed is something more than a Treasury check going to a retiree. Discretionary spending hasn’t been growing in recent decades; I would bet that, as a percentage of GDP, non-military discretionary spending has been going down in recent decades. This is the war the conservatives already won, circa 1980.
In a recent column, George Will wrote:
“Beneath the tattered, fading banner of reactionary liberalism, Obama struggles to sustain a doomed system. Democrats’ dependency agenda — swelling the ranks of government employees, multiplying government-subsidized industries, enveloping ever-more individuals in the entitlement culture — is buckling under an intractable contradiction: It is incompatible with economic growth sufficient to create enough wealth to feed the multiplying tax eaters.”
Again, dramatic stuff! But is Obama really Eugene Debs? Are we talking about the same guy? Republicans hated stimulus, and it wasn’t the most elegant of operations, but a Keynesian response to a free-falling economy (one that included tax cuts, by the way!) was hardly a radical notion. Obama has repeatedly ticked off his liberal base, has already frozen discretionary spending, and pushed through health-care reform that included major cuts to Medicare (cuts that Republicans demogogued). Obama is willing to alienate the Krugman wing of the party by further cuts to entitlements.
Let’s take a look, just for fun, at the number of government employees in recent decades. You can look it up at the Bureau of Labor Statistics site (though I needed help from a specialist to navigate my way around).
In January 1971, federal, state and local governments employed 12,878,000 people in a country with a total of 70,866,000 non-farm jobs.
In January 2011, federal, state and local governments employed 22,226,000 people out of a total of 130,328,000 workers.
Someone smart do the math, please, and tell me if the ranks of government employees as a percentage of the workforce have been swelling over the past 40 years.
By   |  12:57 PM ET, 07/29/2011 

31/07 House passes GOP debt bill over objections of Obama, Democrats; Senate votes to table



House GOP leaders won narrow approval of a plan to raise the federal debt limit Friday after revising the measure to appeal to rebellious conservatives, but it was quickly rejected by the Senate, where lawmakers were pursuing a separate, bipartisan agreement to avert a national default.



Heading into the final weekend before the Treasury expects to begin running short of cash to pay the nation’s bills, Senate Majority Leader Harry M. Reid (D-Nev.) was poised to forge ahead with his own proposal to grant the Treasury additional borrowing authority. This would set up a crucial vote in the Senate shortly after midnight Saturday.
Graphic
Explore the House vote on the Boehner debt bill.
Click Here to View Full Graphic Story
Explore the House vote on the Boehner debt bill.
Graphic
As time ticks away, a chronology of the drama surrounding the fierce negotiations for a plan to raise the debt ceiling.
Click Here to View Full Graphic Story
As time ticks away, a chronology of the drama surrounding the fierce negotiations for a plan to raise the debt ceiling.
More On This Story



Democrats conceded that they still lack the votes to repel a filibuster threat from GOP senators. But Reid beseeched his Republican counterpart, Minority Leader Mitch McConnell (Ky.), to join him in reworking the Democratic measure so the Senate could pass it and send it back to the House before slumping financial markets open Monday morning.
“The last train is leaving the station, and this is a last chance to avert a default,” Reid said in a speech on the Senate floor, arguing that the House bill would force Washington to endure another economy-rattling fistfight over the debt limit within a few short months.
“I say no, not again will we fight another battle like the one in which we are now engaged,” Reid added. “But default is not an option, either. And we cannot wait for the House any longer. I ask my Republican friends, break away from this thing going on in the House of Representatives.”
Though several Republican senators said a bipartisan compromise presents the only logical way to break the weeks-long stalemate, McConnell’s immediate response was not encouraging. In a written statement, he praised the House for passing “its second bill in two weeks that would prevent a default and significantly cut Washington spending,” and he criticized the Senate for “ginning up opposition.”
Still, Senate Democrats said they had received “positive signals” from Republican leaders. And though there were no formal talks with McConnell, Democratic leadership aides said they were hopeful that Reid would soon unveil a measure that would win Republican support.
Before the House vote, President Obama made a televised plea for compromise, arguing that the two parties are not “miles apart” and that he was prepared to work “all weekend long until we find a solution.”
Both the House and Senate bills call for cutting deeply into agency budgets over the next decade and creating a new 12-member committee tasked with identifying trillions of dollars in additional cuts by the end of this year. Reid’s bill would extend the $14.3 trillion debt limit into 2013, however, while the bill from House Speaker John A. Boehner (R-Ohio)would give the Treasury a reprieve only until February or March. If the committee failed to come up with $1.8 trillion in savings, Boehner’s bill would force another battle over whether to grant the Treasury additional borrowing power.



In brief White House remarks, Obama noted that the two sides are “in rough agreement” about the size of the first round of spending cuts and that “the next step” to rein in borrowing should be a debate over “tax reform and entitlement reform.”
“If we need to put in place some kind of enforcement mechanism to hold us all accountable for making these reforms, I’ll support that, too, if it’s done in a smart and balanced way,” Obama said.

Future cuts
Talks have been underway for weeks about how to structure a plan so that both parties are encouraged to engage seriously in negotiations over future debt reductions. One approach would be to require tax hikes and across-the-board spending cuts — which would be unattractive to many lawmakers — if the committee refuses to come up with recommendations for added savings.
On Friday, Sen. Richard J. Durbin (D-Ill.), the second-ranking Democrat in the Senate, said the design of that mechanism “is what all the negotiations are about.” He added, “That’s going to part of the endgame.”
Without such an agreement, Obama warned that the United States stands to lose its sterling AAA credit rating — “not because we didn’t have the capacity to pay our bills. We do. But because we didn’t have a triple-A political system to match our triple-A credit rating.”
Obama again urged Americans to contact their representatives, clogging Capitol Hill switchboards for a second time this week. The White House also tweeted a number of Twitter handles for Republican lawmakers so voters could press them to “get past this.”
The president’s lobbying campaign appeared to have little effect in the House, where attempts by Boehner to move toward the center were forcefully rebuffed. Earlier this week, Boehner unveiled a measure drafted largely by aides to Reid and McConnell, but he was forced to yank it from the floor late Thursday, when his right wing refused to fall in line.
For the next 23 hours, neither Boehner nor any other Republican leader issued a formal statement or paused in the Capitol hallways to explain to reporters what had happened.
Then on Friday, Boehner rewrote the bill to prevent an increase in the $14.3 trillion debt limit unless both chambers of Congress approve an amendment to the Constitution to mandate a balanced budget. The change swayed a handful of holdouts, and the measure passed 218 to 210, with every Democrat and more than 20 Republicans voting no.
But the episode was a humiliation for the new speaker and his leadership team, demonstrating they lacked clout inside their own conference. Even their allies in the Senate were stunned.
GOP divisions
Boehner, House Majority Leader Eric Cantor (R-Va.) and House Majority Whip Kevin McCarthy (R-Calif.) staked their personal reputations on the ability to deliver an all-Republican majority for the legislation.
They explained to their rank and file that despite broad Republican support in the House for a balanced-budget amendment, an earlier bill including the proposal could not pass the Senate. And the leaders pleaded with GOP lawmakers to support Boehner’s legislation, arguing that a majority for the bill would give McConnell leverage to push it through the Senate — or at least to force concessions from Reid.
Aides described the vote on the bill as nothing short of a vote of confidence in the leadership. All three leaders predicted victory.
But Thursday night, they were still short by as many as a dozen votes. So they pulled the bill and rewrote it to meet the demands of the conservative rebels. The balanced-budget amendment was put back into the bill.
On Friday, Boehner won tepid applause as he spoke in favor of the measure and defended his earlier effort to cut a far-reaching debt-reduction deal with Obama.
“I stuck my neck out a mile to try to get an agreement with the president of the United States. I stuck my neck out a mile. . . . But a lot of people in this town can never say yes,” Boehner said. “Yes, people can be critical of what we’ve done, but where are the other ideas?”
Democrats openly mocked Boehner for his inability to lead his caucus.
“He didn’t have a plan. By Tuesday, they announced they couldn’t call a vote. Well, maybe Wednesday. No, on Wednesday, they couldn’t call a vote. And then on Thursday, again, they failed to have the majority to call a vote. And so we waited,” Reid told reporters.
Even some Senate Republicans were perplexed by the disarray in the House.
Sen. John McCain (R-Ariz.) repeated his criticism of the balanced-budget amendment as “bizarro.” And Sen. Roy Blunt (R-Mo.), who served under Boehner in House leadership until his election to the Senate last year, said the rewritten House bill “may be more of a repeat” of the failed “cut, cap, balance” approach championed by conservatives “instead of a movement to being part of the solution.”
Boehner was “upbeat” during a luncheon with Senate Republicans, participants said, but senators exiting the meeting readily conceded that the House bill would not survive in the Senate. Blunt said they should be finding a compromise that can pass the Democratic Senate and win support from a majority of Boehner’s Republicans.
“Not all of his members, but a majority,” Blunt said.
Boehner is likely to suffer defections if he brings up a Senate-passed compromise, and he would need House Democrats to fill in the gaps — a difficult position for him politically. But GOP senators said they believe Boehner stands ready to do what it takes to avoid a default.
“I think things are moving better than they appear to be moving,” said Sen. Johnny Isakson (R-Ga.). “There’s agreement on cuts. And there’s almost unanimous knowledge that default is not in the cards. That’s the heart of the issue. The rest of it’s details.”

29/07 UNASUR muốn chống khủng hoảng tài chính quốc tế



29/07/2011 | 21:48:00
EMAILPRINTCỠ CHỮ A A A
Lãnh đạo các nước Liên minh các quốc gia Nam Mỹ. (Nguồn: Reuters)
Trong cuộc họp thượng đỉnh của Liên minh các quốc gia Nam Mỹ (UNASUR) ngày 28/7 tại Lima, nguyên thủ các quốc gia thành viên tổ chức này đã quyết định đề ra một chính sách chung để chống tác động của cuộc khủng hoảng tài chính quốc tế, đồng thời ra một tuyên bố về đấu tranh chống bất bình đảng xã hội trong khu vực.

Thay mặt nguyên thủ của 12 nước thành viên UNASUR, Tổng thống Colombia Juan Manuel Santos cho biết bộ trưởng kinh tế các nước sẽ gặp nhau vào trung tuần tháng 8 để hoạch định một chính sách chung, tránh để tránh tình trạng mỗi quốc gia áp dụng các biện pháp đơn lẻ chống lại tác động từ khủng hoảng tài chính ngoài khu vực, đặc biệt hiện tượng sụt giảm giá trị dự trữ ngoại tệ.

UNASUR cho biết cũng sẽ mời Mexico tham gia kế hoạch trên do tầm quan trọng của nền kinh tế này đối với khu vực Mỹ Latinh.

Trong cuộc gặp mặt cấp cao đầu tiên sau khi Hiệp ước Hiến chương UNASUR bắt đầu có hiệu lực từ 11/3 vừa qua, các nước trong khu vực cũng đã ra tuyên bố nhận định tình trạng bất bình đẳng xã hội tại khu vực vẫn ở mức cao và cam kết thiết lập một Chương trình Hành động xã hội ưu tiên để triển khai nỗ lực chung trong lĩnh vực này./.
(TTXVN/Vietnam+)

29/07 Giá vàng quốc tế xác lập kỷ lục mới

Thứ sáu, 29/7/2011, 22:45 GMT+7


Giá vàng quốc tế phiên New York 29/7 bứt phá mạnh mẽ, vọt lên kỷ lục mới nhất 1.632 USD một ounce sau thông tin GDP quý 2 của Mỹ yếu hơn dự đoán.

9 kênh đầu tư an toàn khi Mỹ vỡ nợ

Biểu đồ giá vàng. Nguồn: Kitco.com
Biểu đồ giá vàng. Nguồn: Kitco.com
Mặc dù, trong suốt phiên Á Âu, giá vàng thế giới chỉ loay hoay quanh vùng giá thấp 1.615 USD, nhưng khi bước qua giờ New York, giá bất ngờ tăng liền mạch 17 USD, lên mức 1.632 USD một ounce lúc 22h30 (giờ Hà Nội), cao nhất từ trước đến nay. Mức giá này quy đổi ra tiền Việt tương đương gần 40,3 triệu đồng một lượng, chưa tính công vận chuyển và chi phí gia công.
Giá tăng mạnh là do giới đầu tư trên thị trường ồ ạt bán USD mua vàng sau khi Mỹ công bố thông tin tăng trưởng kinh tế chỉ đạt 1,3% trong quý 2, thấp hơn dự đoán trước đó của các nhà kinh tế 1,8%. Đáng chú ý, GDP quý một bị điều chỉnh giảm mạnh từ 1,9% xuống 0,4%.
Đồng USD trong ngày hôm nay cũng sụt giảm thê thảm sau thông tin trên. Giám đốc điều hanh Quỹ tiền tệ IMF Christine Lagarde còn cảnh báo, nếu Mỹ không thể nâng trần nợ đúng hạn chót vào 2/8, đồng đôla có thể còn rớt giá tiếp. Đây cũng là một nhân tố hỗ trợ đắc lực cho sự đi lên mạnh mẽ của kim loại quý.
Hiện nay, sự bế tắc của cuộc đàm phán nâng trần nợ nhằm tránh nguy cơ vỡ nợ công của Mỹ vẫn đang là tâm điểm chú ý của thị trường. Sau chuỗi thất bại liên tiếp trong các cuộc thương lượng kéo dài nhiều tuần qua, các nhà lãnh đạo thuộc cả hai chính đảng lớn tại Quốc hội Mỹ tiếp tục thảo luận hai kế hoạch đối lập nhau để tìm tiếng nói chung nhằm ngăn chặn nước Mỹ lần đầu tiên vỡ nợ trong bối cảnh thời hạn chót 2/8 đã gần kề. Các nhà kinh tế cảnh báo sự vỡ nợ của Mỹ có thể khiến nền kinh tế rơi trở lại suy thoái.
Jeff Casey, một chuyên gia phân tích kim loại quý cao cấp của Casey cho rằng, nếu Mỹ đạt được thỏa thuận về nâng trần nợ công, vàng có thể giảm mạnh tới 5%.
Ngược lại, nếu Mỹ vỡ nợ, thị trường thế giới sẽ chứng kiến một cuộc chạy đua vào vàng vì từ trước đến nay, nó vốn được coi là tài sản đảm bảo an toàn mỗi khi kinh tế bất ổn. Và khả năng kim loại quý này chạm ngưỡng 2.000 USD là điều không quá khó khăn.
Lệ Chi

29/07 As yen rises, Japan warns of possible currency intervention



TOKYO — Japan warned Friday that it would consider intervention in the foreign currency market as a means to protect its disaster-hit economy, which is being held back by the strong yen.
The yen hit a four-month high of 77.50 against the dollar in Asia on Friday, as traders sought safer investments over concern that the United States was close to defaulting on its debt obligations.
Gallery
The surge in the yen led Finance Minister Yoshihiko Noda to suggest that the currency’s strength gave a misleading picture of the Japanese economy.
“Our stance is clear,” Noda told parliament. “We will take decisive action against excessive exchange rate volatility.” He added, “I’d like to carefully examine how long we can leave current moves [of the yen] unattended.”
The woes in Asia were compounded Friday by mounting concerns over an escalation of the debt crisis in Europe. Moody’s on Friday warned that it may further downgrade its debt rating on troubled Spain, citing challenges to growth and a sense that the recent European deal to bail out Greece had gone badly for investors. As part of the deal, European nations lending Greece funds — led by Germany — insisted that a group of private creditors take losses on their Greek investments.
“The official support package for Greece announced last week somewhat increases the potential for adverse market dynamics given the precedent it sets for possible private sector participation in the future provision of support for euro area member states,” Moody’s said in its report.
Moody’s also downgraded the debt on six cash-strapped Spanish regions, including Andalucia, Castilla y Leon and Valencia, and warned it was reviewing the debt issued by five major Spanish banks, citing their exposure to government debt. The bad news on Spain compounded fears that the impasse in Washington would spark a U.S. debt crisis, hitting markets with the prospect of debt crises on both sides of the Atlantic. Key indexes were down in London, Paris and Frankfurt.
On Thursday night the U.S. House of Representatives delayed a vote on a plan to rein in the nation’s debt and raise the U.S. borrowing limit by Aug. 2, when the United States would run out of money to pay its lenders. On Friday, traders yet again sold the dollar and bought the yen. That activity brought the yen closer to its record post-war high of 76.25 against the dollar — a mark reached one week after the March 11 earthquake, tsunami and nuclear power plant disaster that triggered a crisis from which the Japanese economy is still recovering.
Though a strong yen makes imports cheaper, Japan has an export-dependent economy. A strong yen makes Japanese products more expensive abroad and threatens the profits of its biggest companies.
Though most financial experts retain hope that the United States can reach a deal to raise its debt ceiling before the deadline, the dollar’s reputation as a safe haven for investors is already being challenged.
Since the March 11 disaster, which has caused energy shortages in Japan and will necessitate billions of dollars worth of government spending on reconstruction, the yen had hovered until this week in the low 80s against the dollar. Two weeks ago, Nissan chief executive Charles Ghosn described the high yen as a “headwind,” adding that he worried not just about his own company, but about “Japanese manufacturers losing their motivation to maintain production in Japan.”
Fresh U.S. concerns have further pushed the yen’s rise, also hitting the Japanese stock market. Friday the Nikkei 225 index dropped for the third consecutive day, falling to 9,833.03 at the end of trading. Its 3 percent drop this week marked its biggest fall since the first full week of trading after the March disaster. Leading the fall were Nintendo Co., which plunged 12 percent after slashing its profit forecast, and Sony Corp., which dropped 3.3 percent.
Faiola reported from London.